Ethical Time, l’App per comprar moda sostenible

El 24 d’abril del 2013 un accident va provocar l’esfondrament d’un edifici de nou plantes a la ciutat de Savar, a Bangladesh, provocant la mort de més de 1.000 persones i deixant més de 2.400 persones ferides. Dins de l’edifici hi havia cinc tallers de confecció de roba amb més de 5.000 treballadors que, tot i les advertències de seguretat per les esquerdes aparegudes el dia anterior, van ser obligades aquell dia a anar a treballar. Aquestes fàbriques de roba produïen per marques molt conegudes al nostre país, com són Mango, Inditex, Primark, Benetton o el Corte Inglés, entre d’altres. L’accident va destapar la polèmica i va posar sobre la taula la realitat sobre les condicions amb les quals es fabrica gran part de la roba que s’exporta als països occidentals: persones amb sous de 28€ al mes, nombrosos accidents per la manca d’instal·lacions segures i adequades, així com condicions d’explotació per la falta de drets laborals.

“Vam començar a qüestionar-nos sota quines condicions estaven elaborades les peces tèxtils low cost que portàvem amb tota normalitat”

Arran de l’accident moltes persones a Occident vam començar a qüestionar-nos sota quines condicions estaven elaborades les peces tèxtils low cost que portàvem amb tota normalitat. I vam descobrir que trobar moda sostenible que respectés els drets laborals de les seves treballadores, el medi ambient, així com apostessin per la producció local o la reducció de residus no era una tasca fàcil. No ho era per la manca de visibilitat que tenen aquest tipus de marques envers els gegants de la moda que copsen xarxes socials i els principals carrers de totes les ciutats del món, on cada any inverteixen milions en publicitat.

Amb la idea de facilitar l’enllaç entre marques sostenibles i aquelles persones que busquen consumir moda amb els mateixos criteris va néixer l’associació sense ànim de lucre Ethical Time, ideada pel jove de 19 anys Ignasi Eiriz, estudiant de Publicitat i Relacions Públiques a la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona. La idea era aconseguir el finançament suficient per fer una App de mòbil i una pàgina web on poder trobar les marques de moda, sabates i complements que complissin uns criteris bàsics, bàsicament el respecte al treball digne i una producció local i sostenible. Per fer-ho Ethical Time va apostar per realitzar un Verkami que va iniciar-se a finals del 2017 i que necessitava 20.000€ per convertir l’App en realitat. Un crowfunding que va ser un èxit i va aconseguir més de 23.000€ i 500 mecenes.

“El projecte també persegueix esborrar estereotips de la moda sostenible”

L’App recollirà botigues de tot Espanya, serà gratuïta i permetrà filtrar per diversos criteris dins de la sostenibilitat, com la producció local, l’economia circular o el residu 0, entre d’altres. A més, però, comptarà amb una subscripció anual per un preu de 20€ que oferirà descomptes i avantatges i que es destinaran a la contractació de personal per Ethical Time per tal de construir un projecte sòlid i fer-lo créixer en el futur, tot i que seguirà mantenint el seu caràcter d’associació sense ànim de lucre. El projecte també persegueix esborrar estereotips de la moda sostenible, com que és d’un estil hippies o cara, i conscienciar sobre la necessitat de reduir el nostre consum i comprar roba que potser no és low cost però que té més qualitat i uns valors ètics.

A més, la idea d’Ethical Time no només surt d’una persona jove, sinó que l’associació està formada pels seus companys i companyes d’universitat, i el desenvolupament de la web i l’App també ha anat a càrrec de persones a punt d’acabar la carrera, potenciant l’esperit universitari amb el qual va néixer. Si tot va bé, l’App serà una realitat per donar visibilitat a la moda sostenible i posar-la a l’abast de tothom en els propers mesos.

Si vols més informació sobre el projecte i saber com pots col·laborar:

https://ethicaltime.org/

@EthicalTime

 

Montserrat Mompió Gallart// Mecenes d’Ethical Time

Potser també t'interessen...