Anuari Mèdia.cat @MediacatCat – Micromecenatge contra els silencis mediàtics

mediacatL’Anuari Mèdia.cat, el projecte del Grup de Periodistes Ramon Barnils per treure a la llum els silencis mediàtics dels mitjans catalans, ha assolit amb èxit els seus objectius inicials de microfinançament. Aquesta és la tercera vegada que l’Anuari recorre amb èxit al crowdfunding per finançar-se. Ara, quan ja hem assolit la fita que ens havíem marcat d’entrada, fa de mal dir i semblarà falsa modèstia, però no les teníem totes. Hi havia dubtes. Resistiria la fórmula un tercer any de microfinançament? Què podríem oferir de diferent i engrescador? Seguirien els micromecenes apostant per un producte en certa forma consolidat i que ja no era “nou”? Tot això flotava en l’ambient dissenyant la campanya. Tanmateix, el tercer Verkami de l’Anuari ha estat un èxit. El primer any vam assolir l’objectiu marcat (3.200 euros) en 24 hores. El segon any, vam arribar als 7.000 euros en set dies. La marca d’aquest 2014 (8.000 euros en dues setmanes) no està gens malament.

Un cop assolit l’objectiu i encara amb 25 dies de campanya per endavant en què podíem seguir recollint aportacions, se’ns plantejava un nou dubte: què fer? Ens marquem nous objectius o ho deixem aquí? Fer l’Anuari ja suposa prou feina, els dies tenen 24 hores i tots tenim família. Té sentit afegir-nos un plus de pressió, encara que això ens permeti recaptar més diners? Al final vam prendre una decisió: #seguim. Seguim perquè amb l’impacte de l’actual campanya tenim l’oportunitat d’aprofundir en el periodisme d’investigació, reivindicar-ne la importància a escala social i revelar silencis amb més intensitat. Ens hem proposat un nou experiment: si assolim els 13.000 euros, un dels temes que publicarà l’Anuari Mèdia.cat 2014 es convertirà en un llibre que publicarem durant la segona meitat de l’any. Els micromecenes en decidiran el tema a través d’una consulta digital. El llibre ampliarà i aprofundirà en el reportatge en qüestió, aportant dades noves i visions diferents. Formarà part de la col·lecció Periodistes, que impulsa el Grup Barnils amb Edicions Saldonar, i l’imprimirà la cooperativa El Tinter, la impremta que s’ha fet càrrec de la impressió de l’Anuari des de la seva primera edició.

Sabem que 5.000 euros és un objectiu molt ambiciós. Suposa més del 50% del finançament que enguany havíem requerit per a l’Anuari. Però creiem que, si cal tirar endavant un objectiu d’aquest tipus, hem de ser una mica realistes. Els diners recaptats serviran per pagar el disseny, la maquetació i la impressió del llibre, i per realitzar un avançament editorial al o la periodista que s’encarregà de desenvolupar-lo. En cas que no assolim els 13.000 euros, no cal patir: el finançament de l’Anuari està garantit i els diners que haguem recaptat de més serviran per reforçar l’estructura del Grup Barnils i Mèdia.cat i millorar una mica les condicions de totes les persones implicades en el procés de producció de l’Anuari 2014.

La data límit per invertir en l’Anuari és l’1 de març. Cada cop són més els micromecenes que s’afegeixen a l’aventura, els qui no es conformen i creuen que un periodisme millor és possible i necessari. Això només té sentit si ho fem entre tots i totes. Fem-ho possible un cop més: #OmplimElsBuits.

Roger Palà i Balanyà
Periodista. Coordinador de l’Anuari Mèdia.cat @MediacatCat.
@RogerPala

Per saber-ne més:
Observatori crític dels mitjans http://www.media.cat/
Verkami Anuari Mèdia.cat 2013 http://www.verkami.com/projects/7747-anuari-media-cat-br-els-silencis-br-mediatics-de-2013/#
Grup de Periodistes Ramon Barnils @GrupBarnils http://www.grupbarnils.cat/

Potser també t'interessen...